Course Content
הבעיה עם שליטה
בשבוע זה, נעסוק בסוגיית השליטה. שליטה היא דבר שרבים מאיתנו מנסים להשיג, כך למדנו לאורך השנים – שליטה עובדת! וזה נכון, לפחות בכל הנוגע לעולם סביבנו. הבעיה היא, שמול עולמנו הפנימי, שליטה לא תמיד עובדת, לעיתים היא הופכת להיות הבעיה עצמה… כך, הפתרון שמצאנו לבעיות שלנו, לנסות לשלוט טוב יותר בעולמנו הפנימי, במחשבות ובתחושות שלנו, הופך להיות הבעיה.
0/8
מגע עם הרגע הנוכחי
למרות שהחיים שלנו מתרחשים בהווה, אנחנו נושמים בהווה, מדברים בהווה, נמצאים עם האנשים היקרים לנו והדברים החשובים לנו בהווה, הרבה פעמים אנחנו לא באמת נוכחים בו. אנחנו נוכחים במקום אחר, בטלפון הנייד שלנו, בטלוויזיה, במחשבות, במאבקים פנימיים, בהשוואות לאחרים, במחשבות על העתיד, זכרונות מהעבר, חרטות ומה לא. להיות ברגע הנוכחי, זה לא כל כך פשוט כפי שזה נראה.
0/10
לתפוס מרחק מהמחשבות
בפרקים הקודמים, תרגלנו, קראנו והתחלנו לחקור יחד את הטבע של התודעה שלנו, את האופן בו עובדת תשומת הלב שלנו. למשל, ראינו עד כמה קשה לנו להיות נוכחים ברגע הזה, בהווה. יש דברים שאנחנו נתפסים בהם, כמו דג שנתפס בחכה, דברים שנוטים לקחת אותנו בקלות רבה יותר מההווה ומהמגע עם החוויה שלנו כפי שהיא. בפרק זה, ננסה לחקור יחד את המקומות האלה אליהם אנחנו נתפסים בקלות רבה יותר, לנסות ולהכיר את ה"חכות" האישיות שלנו, המחשבות בתוכן אנחנו נוטים להיתפס יותר. אנחנו לא מנסים לייצר מחשבות אחרות, אתם תראו שזה לא תמיד אפשרי. אנחנו גם לא מנסים לשלוט במחשבות, להחליף אותן, לסלק אותן – גם זה על פי רוב לא ממש מצליח. אנחנו מנסים, כפי שכבר ראינו, לשנות את מערכת היחסים שלנו עם המחשבות שלנו, עם העולם הפנימי שלנו. שינוי כזה, יכול להיות תפיסת מרחק מסוים מהמחשבות שלנו. כך, במקום להיות אחוזים בהם ולראות דרכם את המציאות שלנו, אנחנו יכולים לעבור לעמדה שמתבוננת על המחשבות. כשאנחנו מתבוננים בעולם דרך המחשבות, אנחנו כמו מתבוננים בעולם דרך פילטר, דרך משקפיים צבועות – וזה כל כך טבעי לנו שאנחנו לפעמים כבר לא מרגישים את המשקפיים, אנחנו כבר לא שמים לב שאנחנו מתבוננים דרך עדשה. ביחד, ננסה להפנות תשומת לב לנטיה הזו שלנו, ננסה להתבונן על המחשבות במקום להתבונן מתוך המחשבות. זו משימה לא פשוטה, וננסה להתחיל ולעשות אותה יחד.
0/10
נכונות לחוות (הכל)
עסקנו בנטייה שלנו להיצמד ולהיתפס למחשבות (ולרגשות) שלנו, באופן שלעיתים לא מאפשר לנו לראות את החוויה כפי שהיא או להתחבר לרגע הנוכחי כפי שהיינו רוצים. ההיצמדות למחשבות גורמת לנו לראות את החוויה דרך פילטר מאד מסוים, באופן שלעיתים פוגע ביכולת שלנו לתת לדברים את המענה שהיינו רוצים לתת או לפעול לכיוון חיים משמעותיים, עשירים ומלאים יותר עבורנו. היצמדות זו היא כאמור נטייה טבעית ונורמלית של המיינד, כך המיינד עובד. הוא מחווט ומתוכנת לחפש דברים שמאיימים עליו, כך שיש לנו אפילו נטייה חזקה יותר להיצמד למחשבות ולרגשות בעלי אופי שלילי. אנחנו הרבה פעמים מופעלים באופן חזק על ידי השלילי, אם ברצון להכניע ולסלק אותו, ואם בנטייה להידבק אליו – שתי עמדות בעלות איכות של מאבק. אנחנו מנסים בתוכנית שלנו, לייצר מרחק מצד אחד, ומהצד השני, לפגוש את המחשבות, הרגשות והחוויות שלנו בעמדה מקבלת, מכניסת אורחים. אנחנו רוצים לפעול מתוך עמדה של נכונות ולא מתוך עמדה של מאבק. נכונות זו, היא היכולת שלנו לקבל את מה שקורה לנו עכשיו כפי שהוא, לוותר על המאבק בו (שפעמים רבות רק מגדיל ומעצים את הסבל). אנחנו רוצים להיות מוכנים לקבל את החוויה כפי שהיא, כולל החלקים הלא נעימים שלה, כי אנחנו מאמינים שזו הדרך היחידה שיש לנו להתקדם קדימה בחיים, לכיוון מה שחשוב לנו. מה שחשוב לנו הוא גם מה שכואב לנו, מה שמפחיד אותנו – חשבו על כך.
0/11
להתבונן
בפרק זה נתמקד ביחס שלנו לחוויה שלנו, הן לחוויות אותן אנחנו מתייגים כחיוביות, והן לחוויות אותן אנחנו מתייגים כשליליות. ננסה לשים לב לנכונות שלנו לחוות את החוויה שלנו כפי שהיא, לשים לב לרגעים בהם אנחנו נסגרים, נלחמים, מנסים לדחוק את החוויה החוצה ולחזור לעמדה (מדומה) של שליטה.
0/10
לדעת מה חשוב לי
בפרק זה נתמקד בשאלה מרכזית מאד בגישת ACT – מה הם הדברים החשובים לנו. לפעמים נראה שמתייחסים לכך דרך המילה "ערכים", אך בעינינו הרבה יותר פשוט ומדויק לחשוב על זה באמצעות התשובות לשאלות – "מי חשוב לנו?" ו-"מה חשוב לנו?". דיברנו כבר על הרעיון כי אנחנו רוצים לפנות את המשאבים שלנו ממאבק עקר ומיותר בחוויות הפנימיות הלא רצויות שלנו, להשקעה במילוי החיים שלנו במשמעות. אנחנו רוצים להפנות את הכוחות שלנו למסע שלנו קדימה אל עבר חיים מלאים יותר, חיים ששווה לחיות אותם. אז, אנחנו כבר מבינים (פחות או יותר) שלהילחם בעולם הפנימי שלנו זה לא רעיון טוב, ושאם אנחנו רוצים להפחית מהסבל שלנו, כדאי שנפסיק לעשות את זה (כמיטב יכולתנו). אבל, כעת עולה השאלה היכן כן כדאי וראוי להשקיע את הכוחות והמשאבים שלנו. אנחנו רוצים להשקיע אותם במה שייקח אותנו לכיוון חיים שבהם אנחנו עושים את מה שחשוב לנו. לכן, אנחנו משקיעים ב-ACT זמן לא מבוטל במציאת הכיוון הזה. אפשר לדמות את מה שחשוב לנו למצפן – המצפן מגדיר לנו את הכיוון אליו אנחנו רוצים ללכת. אם אנחנו בוחרים ללכת מערבה (נניח שזה מה שחשוב לנו) – אנחנו יכולים להתחיל ללכת מערבה ממש מהרגע הזה. אנחנו לא צריכים לעשות הכנות מרובות להליכה מערבה, אנחנו פשוט צריכים להתחיל ללכת. זה יכול להיות גם צעד קטנטן, העיקר שהוא יהיה בכיוון מערב. אחרי שהלכנו מערבה, האם הגענו מערבה? לא – מערב הוא כיוון, ולא יעד על המפה. גם כשהגענו מערבה מאיפה שהיינו, נוכל תמיד להמשיך וללכת מערבה, עוד ועוד (עד שנגיע בחזרה למקום ממנו התחלנו, וגם אז נוכל להמשיך ללכת מערבה). אם כן, המצפן הזה נותן לנו כיוון לחיים של הליכה, לאו דווקא על מנת לעמוד במטרות או ביעדים, אלא על מנת למלא את החיים שלנו במשמעות, להתקרב יותר ויותר למה שחשוב לנו. זה מסע בלתי נגמר, אבל כשאנחנו עליו, צועדים לכיוון, פעמים רבות החיים שלנו הופכים טובים יותר עם נוכחות נמוכה יותר של סבל בתוכם.
0/7
לפעול (לכיוון מה שחשוב לי)
בפרק זה נבחן שאלה שמשלימה למעשה את הפרקים הקודמים. במהלך התוכנית, בדקנו יחד את הדברים שעוצרים אותנו, את התחושות הלא נעימות שמתעוררות בנו והצורך שלנו לשלוט בהן ולסלק אותן. ראינו שיש אולי דרך אחרת, במקום לשלוט, לגרש, לסלק, אנחנו יכולים לתת לדברים להיות שם כפי שהם. לשחרר את המאבק. להשקיע את המשאבים שלנו בחיים, בדברים שחשובים לנו. לאחר שהתחלנו להבין מה הם הדברים החשובים לנו, קבענו את הכיוון על המצפן, כעת הגיע הרגע לצאת למסע. לא מספיק שנדע מה חשוב לנו בחיים ומי האנשים שאנחנו רוצים להיות קרובים אליהם, כדי להגיע לחיים משמעותיים ומלאים אנחנו צריכים לעשות צעדים בכיוון. אם בפרק הקודם דיברנו על מה שחשוב לנו כמצפן המתווה לנו את הכיוון, בפרק זה נבחן את המפה, המסלול שיעזור לנו לצעוד לכיוון הזה. כפי שניתן לשער, לא מדובר במשהו פשוט. להתחיל ללכת לכיוון מה שחשוב לנו, אומר הרבה פעמים לצאת מאזור הנוחות שלנו. לארוז תיק וללבוש נעלי הליכה זה צעד ראשון, לאחר מכן אנחנו צריכים לעלות על המסלול ולהתחיל לנוע. התנועה הזו יכולה להפגיש אותנו פעמים רבות עם כאב ואי נוחות. אי הנוחות הזו מתגברת מאחר ומדובר בדברים שחשובים לנו – כשאנחנו צועדים לכיוון מה שחשוב לנו אנחנו נוטלים סיכון. אנחנו עלולים להיכשל. אנחנו עלולים שלא להצליח. ובכל זאת, אם אנחנו רוצים לחיות חיים שראוי לחיות אותם, כדאי שנצא לדרך.
0/8
להפנות קצת חמלה לעצמי
מה שלומכם? איך אתם מרגישים? כמה פעמים יוצא לכם לשאול את עצמכם את השאלות הללו? ואם אתם שואלים, מה התשובות שאתם מקבלים מעצמכם? ואיך אתם מגיבים לכך? בפרק זה, ננסה להפנות את הקשב שלנו לשיחות הללו שאנחנו מנהלים עם עצמנו, ולאופן בו אנחנו מגיבים לעצמנו. הרבה פעמים, אנחנו נתפסים בתוך דיבור נוקשה וקשה עם עצמנו, מלקים את עצמנו, אומרים לעצמנו כמה אנחנו לא שווים, או כמה אנחנו חייבים להשתפר. האם זה עוזר לנו? הניסיון המחקרי (והקליני) מראה שסוג השיח הנוקשה הזה עם עצמנו לרוב לא באמת עובד. להפך, הרבה פעמים הוא רק תופס אותנו עוד יותר במעגלים של התנהגות שלוקחת אותנו הרחק מהאנשים שהיינו רוצים להיות, כפי שכבר ראינו. באופן שאולי יפתיע חלק מאיתנו, מה שהרבה פעמים עובד טוב יותר, הוא דיבור מעט רך יותר וחומל כלפי עצמנו. נסו לחשוב על האופן בו הייתם עונים לחברה טובה שאומרת לכם שהיא לא שווה שום דבר, או ששום דבר טוב כבר לא יצא ממנה, או שאין שום דרך עבורה לעבור את הכאב הזה. האם הייתם אומרים לה: "הכל בסדר, למה את בוכה?", "תפסיקי כבר עם השטויות שלך", "אם תמשיכי להתנהג כמו שאת מתנהגת, ברור שלא יצא ממך כלום", "כן, את די טיפשה, אנחנו מסכימים"? אנחנו משערים שאת הדברים האלה לא הייתם אומרים לה. ועדיין, לפעמים אנחנו יכולים למצוא את עצמנו מדברים באופן הזה בדיוק לעצמנו. למה? האם נוכל לאמץ דיבור עצמי אחר? כמו זה שהיינו רוצים לקיים עם אנשים קרובים לנו, אנשים שאכפת לנו מהם באמת? האם יש מישהו קרוב אלינו יותר מאנחנו בעצמנו?
0/9
שומרים על גמישות (מחברים הכל יחד)
בפרק זה ננסה להרכיב את חתיכות הפאזל עליהן עבדנו בפרקים הקודמים. במהלך כל פרק מאז שהתחלנו, עבדנו על נושא שונה. אם שמתם לב, הנושאים הללו ביחד יוצרים איזו תמונה שלמה יותר. התמונה הזו היא תמונה של גמישות פסיכולוגית. למעשה, כל אחת מחתיכות הפאזל נועדו להפוך אותנו לגמישים יותר – כלומר, לשנות את מערכת היחסים שלנו עם מה שמפריע לנו, לסייע לנו להתבונן בחוויות שלנו מנקודות מבט שונות וחדשות, ולתמוך בפעולות שלנו כך שיוכלו לכוון אותנו לכיוון מה שחשוב לנו, לכיוון חיים עשירים ומשמעותיים יותר עבורנו. בפרק זה, ננסה לראות את התמונה הכוללת, כמו לקחת צעד אחורה ולהתבונן על כל הפרקים הקודמים, לראות כיצד הם יוצרים שלם. השלם הזה – הוא הגמישות הפסיכולוגית והוא הולך להיות הנושא המרכזי בו נעסוק כעת.
0/9
זה הזמן להיפרד (אורזים צידה לדרך)
בפרקים הקודמים עבדנו יחד על הרחבת הגמישות הפסיכולוגית שלנו – כלומר, הרחבת היכולת שלנו לפעול לכיוון מה שחשוב לנו, גם כאשר אנחנו פוגשים חוויות (לרוב פנימיות) לא נעימות או רצויות בדרך. בנינו מעין פאזל משותף, ובפרק הקודם ניסינו להרכיב אותו יחד לתמונה אחת. עכשיו, אנחנו מתכוננים לפרידה. ניתן לחשוב על הפרק הזה כפרק האחרון של התוכנית, אך למעשה – הוא הפרק הראשון של התוכנית שנקראת החיים שלכם. האתגר שלנו הוא לקחת מהחוויה הזו שעברנו יחדיו משהו לעתיד, משהו שיוכל לעזור לנו לחיות חיים מלאים ומשמעותיים יותר. כדי שזה יוכל לקרות, אנחנו צריכים לשמור על "כושר". ממש כפי שאחרי שאנחנו הולכים לאורך זמן לחדר כושר ואנחנו מרגישים את הכושר הגופני שלנו עולה, כך הדבר גם עם גמישות פסיכולוגית. וכפי שגמישות עולה עם תרגול, היא גם יורדת עם העדר תרגול. לצורך כך, אנחנו רוצים להקדיש את הפרק האחרון למתן תשומת לב וחשיבה לשאלת ההמשך – איך ממשיכים מכאן.
0/10
מוגן: קורס עזרה עצמית – כללית
    About Lesson

    האם נולדנו לפחד?

    טקסט זה נכתב על ידי רוברט ליהי – התפרסם באתר psychology today

    האם אתם פוחדים מגבהים? או ממקומות סגורים? או נחשים, חרקים וחולדות? או אולי אתם פוחדים ממים? ובכן, אתם לא לבד. אבות אבותינו הפרה-היסטוריים חוו את אותם הפחדים בדיוק, שזו בעצם הסיבה בזכותה אנחנו חיים היום.

    מהם הפחדים הכי נפוצים שיש לנו? הפחדים הכי נפוצים שיש לנו הם מנחשים, חרקים, עכברים, עטלפים, גבהים ומים. מה יש לכל אלה במשותף? הם מסוכנים.

    בואו נדמיין שאתם הם המתכננים של בני האנוש. עכשיו, אתם הולכים לתכנן בן אנוש שיכול לשרוד בסביבה בה יש נמרים, אריות, זאבים ונחשים וחרקים ארסיים. זו סביבה שבה רעב הוא החוק העיקרי. מה תרכיב התוכנה של המוח הפרימיטיבי שתתכננו?

    אם אתם רוצים שהיצור שאתם מתכננים ישרוד לאורך זמן בסביבה כזו, אתם תבנו לתוכה פחד.

    הפחד הוא הסתגלותי כי הוא מגן עלינו. יותר חשוב מזה, הוא הגן על אבות אבותינו. אבות אבותינו שפחדו מגבהים לא נפלו מצוקים, אלה שפחדו מחיות בר לא נטרפו על ידי נמר, אלה שרצו הכי מהר השאירו את השאר מאחור – והם אלה ששרדו. כך, זה טבעי לפחד מהרבה מהדברים שאנחנו מפחדים מהם. זה טבעי לפחד ממים, בייחוד אם אתה ילד, בגלל שאתה עלול לטבוע.

    במחקר אחד, 77% מהאימהות לילדים שפחדו ממים אמרו שהילדים שלהם הגיבו בפחד ממש בפעם הראשונה שבה הם פגשו בריכה או אגם. למעשה, ככל שהאוקיינוס או הים רחוק יותר ממקום המגורים שלנו, הסבירות שנפחד ממים עולה. במחקר נוסף, נבדקו ילדים שוב ושוב במשך שנים, על מנת לקבוע אילו סוגי פחדים יש להם ומה קרה להם בהמשך. הם מצאו כי ילדים שפחדו מגובה כאשר היו צעירים יותר, היו בעלי סבירות נמוכה יותר לסבול מנפילות ופציעות בהמשך חייהם. זה קרה בגלל שהפחד שהיה מובנה בהם הגן עליהם מנפילה.

    זה יכול להיראות עבורכם כחדשות, אך רוב הפסיכולוגים האמינו במשך שנים כי הפחדים הם דבר נלמד. אולם למעשה, חלקם אולי נלמד, אך יש מהם כאלה אשר מובנים בתוכנו ונועדו לשמור עלינו. לילדים אין פחד גבהים בגלל שהם נפלו פעם. לא, הם לא נפלו משום שהיה להם פחד מגבהים מלכתחילה.

    בואו נתבונן יותר מקרוב בפחד מגבהים. מחקר קלאסי, שנעשה לפני שנים רבות, השתמש בפרוצדורה הבאה. פסיכולוגים הניחו תינוק צעיר על שולחן. בין שני שולחנות, הניחו יריעת פרספקס שקופה. כעת, התינוק יכול לזחול בקלות בין שני השולחנות על פני הפרספקס. כמעט כל התינוקות סרבו. זה קרה בגלל שהפרספקס נתן את התחושה שהם עלולים ליפול. הם הפגינו פחד טבעי מגבהים.

    החוקרים ניסו גם לגרום לחתלתולים לעבור. גם הם פחדו ועברו בחשש רב מצד לצד. לאחר מכן הם ניסו את אותו הדבר עם ברווזים. נחשו מה? הברווזים חצו ללא געגוע אחד של מחאה. למה? בגלל שברווזים יכולים לעוף. ממה יש להם לפחד?

    הפחדים שלנו מובנים בתוכנו כדי למנוע מאתנו להיהרג, או לסייע לנו לא לגווע ברעב. למעשה, המחקר מציע שהגנים שלנו יכולים להשפיע על היכולת שלנו ללמוד לפחד.

    אבל עכשיו אתם יכולים לומר, לא היה לי פחד גבהים עד לפני שנה. ואני בן 25. אם הפחדים הללו היו מולדים, אז למה לא פחדתי קודם לכן?

    שאלה טובה. דרך אחת להתבונן בפחד היא דרך ההנחה שיש אפקט סף. חלק מהפחדים שלנו לא עולים על פני השטח, לא באים לידי ביטוי, עד שהמוח מתבגר, הורמונים מסוימים הופכים פעילים, וצברנו מספיק מתח. לכן הפרעות פניקה ואגורפוביה (פחד ממקומות פתוחים) לרוב לא מופיעים עד לבגרות המוקדמת.

    פחד אחד כזה שהוא מאד אדפטיבי ונלמד מהר הוא הימנעות ממאכלים רעילים. חולדות ובני אדם לומדים לעשות את זה אחרי התנסות אחת בלבד. החוקרים מראים שאנחנו (חולדות או אנשים) לומדים כמעט מיד שהסיבה בגינה הם חולים היא משהו שהם אכלו, ואז לומדים להימנע ממנו לעולם. זה נקרא למידה מהתנסות אחת בה אנחנו לומדים להימנע מרעל. אנחנו לא צריכים לתרגל את זה. אם אכלנו איזו פטריה והפכנו חולים, אנחנו מיד לומדים להימנע מפטריות גם בעתיד. למעשה, הרבה משינויי העדפות התזונה של נשים בהריון קשורים לרעילות הפוטנציאלית של סוגי מאכלים שונים. הטבע לא מהמר עם הריונות.

    האם זה לא הגיוני שיהיה פחד מרעב? לגמרי. לכן כאשר אנחנו ממש רעבים אנחנו בולסים. אבות אבותינו היו אוכלי נבלות, לפני שהפכו לציידים. הם היו מחכים לנמר שיהרוג את החיה, יאכל את הארוחה שלו ויעזוב את המקום מלא. אז אבות אבותינו היו מגיעים, בולסים כמה שהם רק יכלו וברחו למראה כל חיה אחרת שהתקרבה למקום. אכילה בבולמוס היתה מאד הגיונית. לכן, המוח הרגשי שלנו מתעורר כשאנחנו ממש רעבים וגורם לנו לאכול ממש מהר, ולאכול המון. זו גם סיבה להעדפה שיש לנו למאכלים מתוקים או עתירי קלוריות. זו גם הסיבה בגינה אנשים מסוימים אוגרים מזון. בסביבה פרימיטיבית, זה היה הגיוני לאגור מזון, עבור התקופות הארוכות של המחסור.

    בגלל פחדים מלא לאכול מספיק, ובגלל הנטיה הטבעית שלנו לאכילת יתר באם יש לנו את האפשרות, אנחנו פגיעים לעליה במשקל. באופן אירוני, זה היה אדפטיבי עבור אבות אבותינו להיות בעלי חילוף חומרים איטי יותר, על מנת לשמר את המשקל אליו הגיעו. לאדם הפרימיטיבי שהיה חילוף חומרים מהיר ושרף קלוריות היתה בעיה, הוא גווע ברעב. אבות אבותיהם של אנשים בני זמננו שיש להם עודף משקל היו אדפטיביים יותר, הם לא היו צריכים הרבה קלוריות כדי להעלות במשקל. הבעיה היא שאנחנו חיים היום בעולם שבו נראה כאילו יש כמות אינסופית של קלוריות כל הזמן. לכן המוח הרגשי הגווע שלנו גורם לנו לבלוס כאשר אנחנו עוברים כמה שעות ללא אוכל.

    ומה בנוגע לפחדים ממקומות פתוחים? אנשים שיש להם אגורפוביה יודעים איך זה מרגיש. משמעות המילה אגורה ביוונית היא מקום השוק, אבל אנשים עם הפחד הזה חוששים לרוב להיות במקום פתוח, כמו ללכת במורד הרחוב או לחצות שדה או להיכנס לקניון. למה לחצות שדה פתוח זה דבר מפחיד? ובכן, עבור אבות אבותינו, הליכה בשדה פתוח (לרוב במשך היום), טמנה בתוכה סכנה שנמר יכול לראות אותם. עדיף להישאר בשיחים ולהתחבא.

    זה מעניין שגם לחולדות יש פחד ממקומות ומשדות פתוחים. כשהן חוצות חדרים הן מעדיפות להישאר ליד הקירות או מתחת לרהיטים. זה נכון גם בחוץ. זה בגלל שכאשר הם בחוץ הם עלולים להיות מותקפים על ידי חתולים, או מהאוויר על ידי ינשופים או ניצים. כך, זה הגיוני שיהיה להם פחד ממקומות פתוחים.

    ומה בנוגע לפחד ממקומות סגורים? הרבה אנשים פוחדים להיכנס למעלית, לא בגלל פחד שהמעלית תתרסק, אלא מפחד להיתקע. יש אנשים שפוחדים לסגור את דלת חדר השינה שלהם בלילה. למה שמקום סגור יהיה מפחיד כל כך? יש לכך שלוש סיבות. ראשית, אבות אבותינו שחיו במערות הבינו שהמערות הן לא תמיד בטוחות. דמיינו שאתם מצטופפים במערה בלילה, שומעים את הטבע בחוץ, יללות של זאבים למשל. זה היה מאד פשוט עבור זאבים או נמרים להיכנס לתוך המערה, להרוג ולאכול את כל בני האדם שבתוכה. לכן מערות היו יכולות להיות מסוכנות. שנית, במקום סגור אין דרכים לברוח. אנחנו מאד פגיעים להתקפה על ידי טורפים או על ידי בני אדם אחרים. לכן אנשים עם אגורפוביה תמיד מסתכלים לכיוון היציאה. כשהם יושבים באולם קולנוע, הם רוצים לשבת במושב ליד המעבר, וקרוב ליציאה. “אני רוצה להיות מסוגל לצאת מכאן כמה שיותר מהר”, הם אומרים לעצמם. שלישית, אנשים רבים עם פחד ממקומות סגורים חוששים שהם לא יוכלו לנשום. ושוב, זה גם הגיוני. מקומות סגורים בסביבה הקדומה היו יכולים להתנתק מאספקת אוויר ולחנוק את היושבים בתוכם. לכן הרבה אנשים עם התקפי פניקה ואגורפוביה מגיעים למצב של חמצון יתר (היפר-ונטילציה). המוח שלהם אומר להם שהם עלולים להיחנק, אז הם ממשיכים לשאוף עוד ועוד אוויר.

    לילדים יש הרבה פחדים שלמבוגרים אין. האם זה יהיה הגיוני שהאבולוציה תיתן פחדים מסוימים רק לילדים? כן. לפעוטות למשל יש פחד להינטש על ידי ההורים שלהם, בייחוד על ידי האמא. לקראת סוף שנת החיים הראשונה, הפחד הזה מתחזק. בנוסף, הפחד מזרים מתעצם. כאשר אמא עוזבת את החדר, התינוק בוכה. התינוק נצמד לאמא. למה

    שפחד מאמא שתעזוב את החדר יהיה אדפטיבי? ובכן, הפחד הזה שומר על אמא קרובה לתינוק, ואמא יכולה לא רק להאכיל את התינוק אלא גם להגן עליו מסכנות נוספות, כמו חיות או אנשים אחרים. לכן לתינוקות יש פחד טבעי מלהישאר לבד, לצד פחד מחושך. ולאבות ולאימהות יש יכולת מובנית להגיב לבכי של התינוק בזה שהם הולכים אליו ומחזיקים אותו. הבכי של התינוק מטריד את האמא, וזה דבר טוב. זה מבטיח שהאמא תלך במהירות לנחם את התינוק. הדרך הכי יעילה להרגיע תינוק היא להחזיק אותו ולהאכיל אותו. וזו הדרך הכי מגוננת להגיב לתינוק. האבולוציה היא חכמה.

    תחשבו על כמה מהפוביות הספציפיות שלנו. האם אתם מפחדים מגבהים, מקומות סגורים, טיסה בגובה רב, חיות, חרקים, נחשים, חולדות? האם אתם פוחדים מזרים? האם אתם פוחדים להיכנס ליער בחושך, לבד? עד כמה הפחדים שלכם יכולים להיות הגיוניים מנקודת מבט אבולוציונית?

    כיצד הפחדים שלכם יכלו להשאיר את אבות אבותיכם בחיים?

    תחשבו על הפחד כמו התגובה הנכונה בזמן הלא נכון. הפחדים עבדו לפני 50,000 שנה. הם פשוט לא מעודכנים. המוח שלנו משתמש בתוכנה מיושנת.